Dierenwelzijn
Dierenwelzijn kan waarde hebben voor zowel producent als consument.
‘t Pauwenhof staat voor lekker en vers vlees dat op natuurlijke wijze gekweekt wordt.
Wij willen het industriële aspect uit de veeteelt en slagerij halen. Dit maakt ons beroep niet alleen mooier maar het is zeker ook ten gunste van het dier en uzelf. Door op een meer natuurlijke en diervriendelijke manier te kweken, zal dit de smaak en de sappigheid van het vlees zeker ten goede komen.
Dieter profileert zich al een aantal jaren met aandacht voor en het uitdragen van dierenwelzijn, waarbij hij meerwaarde ziet in meer arbeidsplezier en maatschappelijke waardering. Dieter is sowieso voorstander van een buitenuitloop.
De consument vindt dierenwelzijn wel belangrijk, maar koopt deze nog steeds de zogenoemde plofkip en kiloknaller. Dit noemen we de ‘meat-paradox’: dierenwelzijn als belangrijk issue gaat voor mensen samen met het consumeren van vlees. Er spelen verschillende aspecten een rol in het keuzeproces van de consument. Naast onder meer prijs, geweten en emoties, is de aankoopomgeving een belangrijke factor. De supermarktomgeving daagt niet uit tot duurzame keuzes. De labels zijn niet helder en er is teveel nadruk op goedkoop en aanbiedingen. Hier is dus nog veel te winnen.
‘De kracht van de markt voor dierenwelzijn’ dat consumenten steeds vaker behoefte hebben aan duurzaam geproduceerd voedsel, en dat het omzetaandeel is gegroeid naar 5.5% (in 2012). Informatie over kwaliteit en duurzaamheid van producten moet wel kloppen. Keurmerken geven die informatie en meerwaarde aan producten, met controle door een onafhankelijke partij.
Dierenwelzijn en vleeskwaliteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De laatste uren in het leven van het dier zijn ook erg belangrijk als het gaat om dierenwelzijn. In enkele uren, of soms enkele ogenblikken kan de vleeskwaliteit van een dier door stress enorm achteruit gaan. Bij varkens bijvoorbeeld kan door zuurstoftekort in de spieren de pH snel dalen, met meer krimp van eiwit en uitlekken van vocht uit vlees tot gevolg. Het vlees wordt dan ook bleek.
De boodschap is dus : “Na een mooi leven, relaxed naar de slacht!”